Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 8 april 2011

Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken av Thomas Sjöberg

Nu har jag läst ut min elfte bok med hjälp av den livsviktiga bokplattan som jag så klokt inhandlade för inte så länge sedan. Jag har dessutom precis laddat hem Luftslottet som sprängdes. Stieg Larssons triologi är inte så illa, ja de första två var i alla fall ett mycket trevligt tidsfördriv.

För ett par veckor sedan laddade jag också hem Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken av Thomas Sjöberg.
Det är något som jag djupt ångrar och det av eventuella royalty skäl. Jag hoppas något så innerligt att biblioteket inte måste betala något till Sjöberg för att jag laddade hem hans "bok".
Jag läste inledningen och några meningar in i första kapitlet sedan så gick det faktiskt inte längre. Den raderades således ganska snabbt från minneskortet i läsaren.
Sant är att jag faktiskt inte kan göra en riktig bedömmning av boken, men det lilla jag läste ledde till att boken snart hamnade i kategorin "SKRÄP".
Att börja en bok med ett "försvar" känns inte ett dugg trovärdigt. Det är väl ändå läsaren som skall göra bedömningen om boken är trovärdig eller inte? Hade Sjöberg nu lagt "försvaret" som en prolog eller som källmaterial i slutet av boken så hade jag kanske lurats att läsa lite längre i boken.
Men vad gör man inte för att skapa lite rubriker och ett kort kändisskap?

R.

2 kommentarer:

  1. Läser ju inte så mycket själv men jag har blivit införstådd av diverse andra personer med begåvningen att förstå det skrivna ordet att boken som du så fint totalsågade verkligen är skräp även längre in i handlingen, så jag tror inte du gjorde dig själv någon större otjänst genom att radera denna skitbok.

    SvaraRadera