Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

torsdag 24 oktober 2013

Fullt tåg?

Eftersom jag bor en bit utanför Prag så betyder det att jag måste pendla till jobbet dagligen. Nja, att använda ordet att pendla är kanske att ta i. Det tar nämligen bara 45 min från ytterdörr till kontorsstol, men ändå.
Varje morgon tar vi bilen till grannbyns tågstation, bilköerna till och i Prag är nämligen som oftast väldigt svåra, så tåget är det smidigaste och dessutom det mest bekväma alternativet. 

Foto Petr Štefek
Tyvärr så är tåget ganska fullt när den når grannbyns tågstation, eller egentligen inte. 
Det ser väldigt fullt ut eftersom flertalet passagerare har som vana att ockupera sätet bredvid sig med sin väska, jacka, tidning, bok eller något så litet som en chokladkaka.
Det betyder faktiskt inte att tåget saknar hyllor eller klädkrokar i
samband med sätena, snarare tvärtom. Det finns faktiskt gott om plats både under och över sätena som faktiskt är ämnade för just dessa ändamål. Det finns till och med ett litet bord som kan lägga sin bok på, om man nu av någon andledning inte vill ha något i knät under sin resa från och till jobbet. 
Detta är helt enkelt en markering att den sittande resenären absolut inte vill ha någon sittande bredvid sig. 

För att få en sittplats måste man då således "störa" vederbörande med frågan om platsen bredvid är ledig. Det finns ett flertal olika reaktioner som den stående resenären möts av efter det att frågan är ställd. 
Nedan är ett urval av dem.

.. Den sittande nickar och flyttar sina pinaler till knät eller till hyllan ovanför (mest fördelaktiga reaktionen för den stående resenären, tyvärr inte den vanligaste).

...Den sittande tittar på den stående som om denne var dum i huvudet och efter en konstpaus på två sekunder så rycks persedlarna bort från sätet bredvid, och platsen blir ledig.

...Den sittande nickar ett ja men tar mycket god tid på sig att flytta den lilla handväskan eller jackan, för att verkligen visa att denne absolut inte vill ha något sittande bredvid sig. 

eller min favorit, 

...Den sittande tittar sig omkring för att verkligen försäkra sig om att det inte finns någon ledig plats som inte är ockuperad av varken levande eller dött väsen innan denne skakar på huvudet och därefter med en djup suck befriar sätet bredvid från vederbörandes väska, jacka ell. dylika.

I början tyckte jag att det var ganska irriterande men nu ser jag det som morgonunderhållning..

Önskar alla en bra dag.


3 kommentarer:

  1. Ja, jag kommer från Tjeckien, Prag. Det är ganska vanligt att människor i Tjeckien är sådana. Vi lever 5 och halvt år i Falun med min man och två barn- alla är vi från Tjeckien, och jag tycker att människor här vet inget om Tjeckien och när jag säger att jag kommer från Tjeckien tittar på mig konstigt och tror kanske att vi hoppar över träd och lever i grottor. Att äta grillat gris betyder för de något konstigt, har fördomar, en kvinna på posten frågade mig om Tjeckien ligger i Europa osv. Ibland är jag väldig desperat och vill flytta tillbaka hem till mina älskade Tjecker med alla deras svaga sidor som de har och till den goda maten och kultur som vi har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahoj,

      To je mi lito ale rozumím tomu.

      Vi svenskar tror oss vara väldigt upplysta och världsvana, tyvärr så är det inte riktigt så. Vi lever lite i en skyddad verkstad i Sverige. Vi tror det som står i tidningarna även om vi påstår att vi inte gör det, vi tror på vad som sägs i TV även om vi anser oss vara kritiska....

      Tjecker har inte fler svaga sidor än vad svenskar har. Det finns bara skillnader, och jag är dessutom säker på att du kan räkna upp ett fler underligheter som svenskar har för sig.
      Jag har samma erfarenhet som du när det gäller svenskars bedömning om vart Tjeckien ligger och tjeckers boendeförhållanden. Fördomar är något som är fruktansvärt välutvecklat i Sverige, även om nu få skulle erkänna eller inser det för den delen.
      Efter 1989 har det gått väldigt fort i Tjeckien och på många områden så ligger Tjeckien bland de främsta i världen, även framför Sverige.
      Min fru är tjeckiska och utan henne, hennes vänner, arbetskamrater, pubvänner och grannar så skulle jag förmodligen fortfarande se ner på Tjeckien.
      Jag har haft en sådan tur att jag fått lära mig förstå och känna Tjeckien och tjeckerna. Jag skriver "lära" mig för att jag var också en typisk svensk. Jag skäms en aning för det men så är det faktiskt.
      Att komma till och bo ett annat land och lära sig ett helt nytt språk är svårt men att komma under skinnet är ännu svårare. Jag vet inte om jag där ännu men jag vill gärna tro det.

      Tjeckien är fantastiskt, och då menar jag både människor och land. Visst finns det saker som kan göra en galen ibland men jag tror inte att det finns något land som är perfekt.

      Sträck på dig och var stolt över alla era starka och goda sidor, för de är bra mycket fler än de svaga sidorna!

      Jag är stolt över att få ta del av två världar, eller rättare sagt få ta del av världen.

      Med varma hälsningar

      Rickard Fleetwood (R i Prag)

      PS. Tjeckisk mat är toppen, även om magen växer lite mer än man skulle vilja:-)


      Radera
  2. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera