Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Ambassadör för Sverige? förmodligen inte.

Då var det över. Ja intervjun alltså.

Jag kom på mig själv att jag inte har pratat mycket om Sverige den senaste tiden.
Jag fick frågor om hockey, sevärdheter och något om ett stort bröllop?
Hockey? Jo jo det kunde man ju räkna med att det skulle komma på tal...
Sevärdheter? Jag inledde med att säga- jo vi har masssor av sevärdheter..hmmm..hmmmm.
Det var då det blev väldigt mjukt i skallen.
"Har vi egentligen några sevärdheter?", kom jag på mig själv att tänka, då även om jag hade förberett mig en aning.
Tillslut så svarade jag följande:
- Skärgården (Ja, varför inte?)
- Ishotellet (Inte så tokigt)
- Stockholms slott (Ja, visst är det ändå en sevärdhet?)
- Globen..............Globen??? Hur f*n kom den upp i skallen, förmodligen pga hockeyn?!? Jösses Globen!!!
-Göta kanal,  klämmer jag sedan ur mig. WTF!! Göta kanal, varför just Göta kanal!?!
Jag kom på att det helt plötsligt kändes ganska banalt att räkna upp svenska sevärdheter för en tjeck, ja jag menar hela Tjeckien kryllar ju av sevärdheter, därav detta hjärnsläpp?
Ja och frågan om vad det kungliga bröllopet betyder för svenskarna löste jag väldigt smidigt?
Jag rabblade upp % hit och dit, hur många som var för kungahuset och hur många var emot........hjärnsläpp!
Med närmare eftertanke så var nog mina svar mest förvirrat babbel.
Men en sak som i alla fall gick hem var mitt tjeckiska uttal, kameramännen hade väldigt kul åt detta. (Jag undrar om man kan anmäla dem för rasism?)
Ja och visste ni att man ser väldigt tjock ut i TV? Jag är just nu väldigt glad över att alla program inte visas i 3D-format, även om det skulle kunna ha blivit väldigt effektfullt, men dessutom mycket obehagligt?!?
I övrigt är jag ganska nöjd...tror jag....hjälp...tusan också..."nervöst fnitter"!
...
Men vaf*n, skam för den som lever och dör uttråkad!
Hej hopp från ett molnigt och ganska regnigt Prag.
R.
Skrivet av R i Prag 2010-06-18 kl 12:36

Kommentarer

Kul att vara sakkunnig Svensk i ett främmande land. Tvivlar på att jag skulle ramla in i en liknande situation här. 'Swiss princess getting married?' Duh
Skrivet av Lars 2010-06-19 kl 04:09
R i Prag svarade 2010-06-19 kl 09:22:
Lol!!! Faktum är att jag förmodligen kan mer om Tjeckien än vad jag kan om Sverige. Igår så diskuterade de på puben om kung Olaf, ja just p.g.a av dennes dotters stundande bröllop:-) Så nära men så långt ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar