Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Besökarna från Sverige sover...

...och jag får äntligen "vila" upp mig på jobbet.

Det tär på kroppen när man ska vara husvärd.
Jag känner tyvärr också att "förstå-allt-ångesten" sakta börjar ta form. När jag har kontakt med svenskar eller är i Sverige så tar det inte lång tid förrän "förstå-allt-ångesten" börjar ta fart.
Känslan kommer konstigt nog alltid när jag helt plötsligt inte behöver koncentrera mig för att förstå allt vad som sägs omkring mig. Vid de tillfällena som jag varit i Sverige så slår det aldrig fel. Den kommer kanske inte direkt, men säkert är att den alltid kommer, om inte i början av Sverigebesöket så nog jäklar kommer den i slutet.
Jag har alltid fått för mig att den där känslan måste vara någon form av hemlängtan. Men jag tror nu faktiskt att det inte det handlar om det.
Helt plötsligt blir allt kristallklart, man förstår allt vad som sägs omkring en. Min skalle får ett helsike att sovra det som sägs, och det är då den där känslan sakta men säkert kryper på.

Här i Tjeckien har jag blivit så van vid att alltid vara tvungen att vara alert och hålla koncentrationen uppe för att minimera risken av att missa innebörden i vad det som sägs. Men fördelen är att man vid behov också mycket lättare kan koppla bort omvärlden genom att leka oförstående "utlänning".
När jag träffar svenskar så har jag liksom ingen möjlighet att koppla av hjärnan och lyssna på ett halvt öra, utan hjärnan blir som en svamp som suger i sig all information, och det utan någon som helst kontroll. Jag måste erkänna att det är lite jobbigt, och att det dessutom är en aning autismvarning över det hela gör ju inte saken mycket bättre.
...
Hmmm... eller så kan man ju bara skita i den här psykoanalysen och erkänna för sig själv vad det egentligen handlar om..Spriten håller ju helt enkelt på att gå ur kroppen.
R.
PS. Poolen är rengjord och premiärbadad.
Skrivet av R i Prag 2010-04-26 kl 09:52

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar