Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Något ful i mun

Vi har en ny bartender på puben.

Det är en liten rund kvinna i 35 årsåldern, jag förmodar att hennes tidigare yrke var tradarchaffis eller dylikt. Hon har nämligen ett språk som passar sig bäst för fängelse- eller gruvarbetarmiljö.
Men hon är faktiskt väldigt noga när det gäller reglerna angående servering av alkohol.

Här i Tjeckien så får alla under arton faktiskt klara sig utan berusningsdrycker, ja enligt lag det vill säga. Det betyder ju inte att det inte görs försök av minderåriga att köpa sig en öl eller starkare på puben.
Under mellandagarna så satt jag på puben mitt emot och jag kunde inte undgå att höra ett samtal mellan bartendern och en definitivt yngre gäst än vad lagen tillåter vid köp av tjeckiskt eldvatten.
Tre snapsar tack! säger flickan som inte har åldern inne för den typen av aktivitet.
Varav bartenden svarar: - Du är ju inte arton, så det blir inget med det.
- hmm... okej då två snapsar dårå, svarar tjejen. - ja till polarna jag sitter med, och som du vet de e ju faktiskt över arton

Tjejen får två snapsar upphällda och går tillbaka till bordet till sina kompisar.
Hon kommer snart tillbaka och ursäktar sig och säger att hon faktiskt inte har druckit alkohol och frågar samtidigt om bartendern behöver hjälp med något. Ja för att släta över det hela.
Bartendern svarar att det inte finns något behov av hjälp. Tjejen går således tillbaka till sitt bord.
Bartendern går sedan fnysande fram till mitt bord för att byta ut min tomma ölsejdel mot en full.
Tjejen fick inte köpa något va? frågade jag med ett leende.

- Nej, och vet du vad! säger bartendern - Lilltjejen har sedan mage att fråga om hon kunde hjälpa till med något. Här finns ju bara ett par gäster och vad skulle hon kunna hjälpa mig med? Raka fi**an på mig, eller? med ett flin vänder hon sig om och går tillbaka till pipan för att hälla upp en ny öl till en annan gäst.
Poetisk kvinna, hon den där vår nya bartender på puben mitt emot strax utanför Prag.

R.
Skrivet av R i Prag 2011-01-02 kl 10:46

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar