Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Tjeckiskt kaffe

Jag gillar att äta frukost på café.

Jag ska erkänna att det inte händer så ofta som jag skulle vilja av olika anledningar, men ändå.
En frukostmeny innehållande en stor kopp rykande varmt gott kaffe, en klassisk ostfralla, och en morgontidning som närmsta sällskap på ett trevligt och lugnt café, är faktiskt en mycket eftertraktad start på dagen.
Tyvärr så är snålt med bra frukostserveringar i Prag.
Förmodligen kommer säkert ett antal caféälskare, som har upplevt Prags kaffeserveringar inte att hålla med mig, eller så kanske gör de det? Vad vet jag?
Att hitta ett ställe i Prag som serverar gott kaffe (efter min smak) är inte lätt.
Det har blivit bättre sedan espressomaskinerna erövrade landet. Men även en espressomaskin är inte en garanti att kaffet blir bra.
Man måste faktiskt ladda maskinen med något som i alla fall kan liknas med något som har kommit från en kaffeböna. Ibland undrar jag om de verkligen vet vad de stoppar i maskinerna, för en sak är säker kaffe kan det inte vara!?!
Innan espressomaskinerna gjorde sitt intåg så var det bara "Turek" eller kaffe med sump (på ren svenska), som var tillgängligt på restaurangerna i Prag.
Recept på tjeckiskt "Turska kava" (turkiskt kaffe).
- Ett stim teskedar malet kaffesubstitut öses ner i en tom och hyfsat ren kaffekopp.
- Häll därefter i en skvätt kokhett vatten i koppen.
- Krydda med socker efter behov.
- Rör om.
- Vänta tills sumpen har lagt sig.
- Drick tills bara sumpen finns kvar i botten.
FUJ!!!!  ("Blä!!!!" på svenska)
En stor del av den tjeckiska befolkningen anser att det är så man dricker kaffe och att något alternativ till detta inte finns.
Men det fanns och finns faktiskt ett till alternativ....
....och det är pulverkaffet.
Bryggt kaffe som sedan frystorkas till pulver har aldrig heller varit i min smak. Men det finns ju faktiskt de som också gillar denna form av kaffeutövning.
Vi svenskar är väl kanske inte mycket bättre. En kopp svart bryggkaffe med en skvätt mjölk och en eventuell sockerbit är kanske inte heller vidare exotiskt.
Själv är jag just en sådan svensk bryggkaffe-anhängare. Mollbergsblandning utan varken mjölk eller sockerbitar är mumma för mina smaklökar.
Flera år så fick jag t.o.m. kaffepaketen skickade till mig från Sverige. Ja, jag var inte "riktigt" nöjd med det tjeckiska kaffeutbudet.
...
Men idag var det en hyfsat bra frukoststart. Jag slank nämligen in på café "Paul".
"Paul" tillhör en fransk franchisekedja och som säger sig vara ett bageri med te och kaffeservering.
Det är precis så det är, ja ett bageri med servering alltså.

I en mycket trevlig och rökfri miljö med otroligt tillmötesgående personal i tjeckiska mått, fick jag i mig en stor Espresso som verkligen smakade
kaffe. Och jag fick dessutom njuta av en fräsch och mycket god tonfiskbaguette.
I bakgrunden spelades det Jazz i högtalarna. Musiknivån var varken för stark eller för svag, precis så där precis lagom märkbar.
De övriga gästerna gjorde som jag, satt och läste eller bara njöt av sin frukost.
Imorgon blir det nog en sådan där "Paulfrukost" igen...
Hezky den!
R.
Skrivet av R i Prag 2010-03-11 kl 11:46

Kommentarer

Mors,bara att gratulera till ditt nyfunna kaffedrickarställe..Haé Kram.
Skrivet av Hebbe 2010-03-12 kl 07:24
R i Prag svarade 2010-03-12 kl 08:08:
Gracias!:-)

Intressant. Tjeckisk kaffe kultur (eller brist på sådan) verkar vara snarlik Amerikansk. Mollbergs blandning är min favorit också. Har 2 paket kvar från senaste Sverige vistelsen. Sedan blir det Gevalia i stället, inte för att jag tycker om det (bland Svenska kaffe sorter) utan för att det är den enda anständiga kaffe som jag får tag på här
Skrivet av Lars 2010-03-12 kl 05:20
R i Prag svarade 2010-03-12 kl 08:08:
Ja, för oss exporterade är kaffet ett gissel. Men gott kaffe är ju inte allt här i livet...hmmm...eller? :-)

Pekný den - kde najdu Café Paul?
Bra tips - ska snart till mitt hemland (Prag) på besök.
Zkuste Louvre na Národní tríde - blízko krizovatky na Perstýne - tam mají nekolik druhu snídaní.
Och "icke rökare" rum dessutom.
S pozdravem
Jana Månström
Skrivet 2010-03-11 kl 22:35
R i Prag svarade 2010-03-12 kl 08:00:
Preji taky pekný den, Café Paul najdete v OC Flora. Ja, cafe Louvre är toppen när det gäller frukostar, men tyvärr så jobbar jag i närheten av Flora så det blir en bit att åka bara för en frukost. Men tack för tipset och önskar dig en säker och trevlig resa till Prag. PS. Våren är snart här a můžete tykat na muj blog, jestli chcete, jsem Rickard, ahoj;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar