Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

måndag 7 mars 2011

Nu har jag den...

I ett tidigare inlägg så nämde jag att jag hade planer på att införskaffa en e-boksläsare.

Det har jag nu gjort, införskaffat en läsare alltså.

Gisslet med avsaknaden av böcker på svenska är nu löst för alltid, kan man hoppas?

Detta betyder att jag nu har lagt till en till elektronisk pryl på listan över saker som jag absolut inte kommer att kunna leva utan.

Jag har blivit en riktigt flitig besökare på biblioteket, det virrituella biblioteket, för att vara exakt. Det är helt fantastiskt smidigt att låna böcker över nätet. Jag går in på bibliotekets sidor och lånar (laddar) hem en bok, efter tjugoåtta dagar går lånetiden ut och vips så blir boken oläsbar. Ja nästan som ett vanligt boklån men med den stora skillnaden att man faktiskt slipper lämna tillbaka den elektroniska boken.

Även köpa e -böcker över nätet funkar. Gå in på en web-bokhandel, välj en bok, betala med kort, ladda hem och läs.

Eftersom läsaren inte har en LCD display utan en monitor med elektroniskt bläck så går det att läsa länge, mycket länge och det utan att man blir trött i ögonen. På grund av denna teknik så går det också att läsa ett gäng böcker innan det är dags att ladda batteriet. Läsaren drar nämligen bara energi när man vänder blad, och skulle man nu av en händelse somna till utan att slå av läsaren så finns det således ingen risk att batteriet är tomt när man vaknar upp igen.

Det enda jag kanske saknar är badkarsläsningen, men i och för sig det kanske också går? men då får man kanske räkna med att det blir att investera i en ny läsare vid ett evenuellt och ofrivilligt bokdopp?

Men den absolut största fördelen med läsaren är att jag numera slipper fylla resväskan med böcker när jag är på återresa från ett eventuellt Sverigebesök. När det handlar om böcker så är det väldigt lätt att överskrida maxvikten för ett flygbagage.
Tro mig jag vet, både handbagage och incheckade väskor "brukade" nämligen vara fyllda med böcker, ja till det sista tillåtna grammet (och i bland över).

R.

4 kommentarer:

  1. Är det enkelt att "låna" böcker? kostar det inget, isåfall kanske detta vore den perfekta presenten till min fru. Hon är ju också läskunnig som du, till skillnad från mig.

    SvaraRadera
  2. Om du har lånekort och en pinkod, så är det bara att låna både gratis och dessutom enkelt.

    Tänk bara på att alla e-läsare inte klarar av alla format. Formaten Epub och PDF är ett måste, skulle du hitta en läsare som också fixar MOBI så är det optimalt.

    Läs mer om det på http://elib.se
    och närmaste bibliotek hittar du här http://elib.se/bibliotek/

    SvaraRadera
  3. TAck för den infon, skall se när det lämpar sig med en liten överaskningspresent.. Vad skaffade du för modell? och är du nöjd med den?

    SvaraRadera
  4. Jag köpte den här.

    http://www.jinke.com.cn/Compagesql/English/embedpro/prodetail.asp?id=46

    Kinesprodukt:-/

    Jag gick efter pris och vilka format den läser plus att den har wifi (wifi är en rekommendation).

    Jag är nöjd med den än så länge, även om den är lite omständig att surfa med, du navigerar nämligen med pilar. Jag kopplar upp mig på nätet via mobilen med Androidappen wifi hotspot:-)

    Men jag skulle nog rekommendera en med touchdisplay, jag har en känsla av den blir mer användarvänlig då.

    Men det finns en drös läsare ute, kolla pricerunner.se för recensioner.

    Amazon kindle läsaren är stor i USA och även här i Tjeckien, men svenskspråkiga böcker i kindleformat är nästan obefintliga, det kan hända att det finns ett stort polskt utbud för Kindelläsaren precis som här i Tjeckien, det kanske kan vara värt att kolla upp? för Amazon Kindleläsaren är väldigt bra om jag har förstått det rätt.

    Köp en läsare till dig själv också, det finns säkert också bilderböcker att ladda hem:-)

    SvaraRadera