Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Pragvår

Nu är pragvåren här och det betyder att trädgården behöver rensas upp en aning.

Tre frukträd står i kö för att omvandlas till korv- och brasved. För detta ändamål så ska jag låna grannens motorsåg. Just nu slipar han kedjan. Han påstår nämligen att päronträd tydligen inte är att leka med.
Han har dessutom lovat att jag kan hämta den idag, men helst efter begravningsceremonin. Hans svärmor gick nämligen bort i början av veckan.
Jag föreslog självklart att jag kunde hämta den imorgon istället, men han envisades med att fredag är en bra dag att låna ut motorsågar på (finkänsligt värre).
...
Så här ser väderprognosen ut för i helgen, så om träden har otur så är det den här lördagen som trädens köandet kommer att upphöra.
sobota-lördag, neděle-söndag, ponděli-måndag
R.
PS. Jag har också skaffat mig passande arbetskläder för ändamålet, ja  inte för ceremonin alltså, snarare för trädgårdsarbetet.
Skrivet av R i Prag 2010-03-19 kl 12:07

Kommentarer

halloj! Vad bra att du lär oss lite tjeckiska! =)
Skrivet av Elin 2010-03-23 kl 10:13
R i Prag svarade 2010-03-23 kl 13:45:
Ja, alltid lurar man någon:-) Jag har precis kastat i väg ett svar i riktning mot Åland via e-mail:-)

Hej R ta det lungt med träden de kan ju utveckla en undebar slibovich om man vill
har smakat min frus mormors slibovich från kyjov i cz o den var inte o leka med
lycka till med sågningen och håll ordning på dina armar o fötter
Mvh Micke
Skrivet av Micke Nilsson 2010-03-20 kl 17:48
R i Prag svarade 2010-03-20 kl 18:27:
Slivovice finns i mängder, mina goda grannar både kokar och bjuder på denna dryck som får håret att växa hejdlöst på rygg och bröst. Träden som skall bort (numera bara två kvar) är tyvärr väldigt gamla och ger minimalt med frukt. Så dessa får nu ge plats till en ny generation fruktträd. Än så länge så har jag både armar och fötter på rätt ställe, peppar peppar ta i trä (om det blir några träd kvar d.v.s)

Motorsåg är ju skitroligt :-)Förresten, kul å se hur lika tjeckiska och polska är, nästan exakt samma ord på veckodagarna..
Skrivet av Piratfarsan 2010-03-19 kl 17:31
R i Prag svarade 2010-03-20 kl 18:30:
Och kul var det, ett träd är nersågat,"portionerat" och staplat för torkning. Ja, de slaviska språken påminner mycket om varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar