Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Språk och trötthet


När man har bott i ett land under en längre tid där språket är helt annorlunda än sitt eget, så behöver man mer sömn än vanligt.
Det jag vill säga är, när jag bodde i Sverige så räckte 5-6 timmars sömn gott och väl, okej en gång i månaden så sov jag kanske 8-9 timmar.
Här i Tjeckien så behöver jag sova 7-8 timmar per natt för att vara i samma form som om jag sov 5-6 timmar i Sverige.
Jag har fått för mig att det är språket som gör det.
Jag måste koncentrera mig bra mycket mer för att förstå vad som sägs omkring mig än vad jag normalt skulle behöva göra i Sverige.
Eftersom tjeckiskan är ett väldigt nyanserat språk så räcker det med att ett ord byter plats i en mening, en ändelse ändras och hela meningen får helt annan betydelse.
Det blir inte lättare att många ord låter nästan lika men har helt olika innebörd.
Detta betyder att man hela tiden måste vara alert och det gör en samtidigt ganska mjuk i skallen efter en hel dag med bara tjeckisk-talande omkring sig.
Men jag har upptäckt att jag nu faktiskt återigen inte behöver lika mycket sömn som jag behövde de första fem åren här i Tjeckien.
Detta måste ju vara ett tecken att min tjeckiska faktiskt måste ha utvecklats en hel del sedan dess?
Så nu måste jag väl ändå våga lägga till tjeckiska på min korta lista med språk som jag behärskar?
R.
Skrivet av R i Prag 2009-11-11 kl 10:39

Kommentarer

Hej R i Prag :)
Ny design ser jag. Blev bra.Vad härligt att det går bra med språket. Men det har gått bra för dig tycker jag. Du har jobb med arbetskamrater som förstår och gillar dig, grannar som du pratar med osv. Tror att du är riktigt bra att göra dig förstådd :)
Trevlig dag i Tjeckien och kram
Skrivet av Augusta 2009-11-12 kl 11:50
R i Prag svarade 2009-11-12 kl 11:58:
Designen är jag inte riktigt nöjd med men den får duga för närvarande:-) Jo tjeckerna är snälla mot mig....än så länge.

När man blir gammal behöver man mindre sömn...
MoF
Skrivet av MoF 2009-11-12 kl 10:10
R i Prag svarade 2009-11-12 kl 12:08:
Jo, den versionen låg också i bakhuvudet, versionen om att det kan vara något genetiskt slog mig också, ja du vet, det är kanske något som man fått ifrån sina stackars föräldrar? Hur som helst så föredrar jag nog mest den som inlägget behandlar:-)

Känner igen det där från semestrar utomlands,när man talar engelska hela tiden,visst tar det på orken,man tar ju liksom varje mening två gånger,först inuti huvdet på svenska sen översätter man till engelska i pratet...Jo tydligen kan kvinnor oxå heta så..Haé Kram.
Skrivet av Hebbe 2009-11-11 kl 17:19
R i Prag svarade 2009-11-12 kl 12:13:
Ja så är det nog, just nu har det gått så långt att jag faktiskt inte behöver översätta det till något annat språk än det som talas. Behärskar man inte riktigt språket till 100% så blir det lite som att leva i en bubbla...på något underligt vis??

Jaha så det är språket som gör att man behöver mer sömn;) Du kan absolut lägga till det i din språklista. Något som gör mig trött i huvudet när det kommer till språken är att jag ibland (ganska ofta) har svårt för att hitta rätt ord i svenskan (har det på engelska). Vet ibland när jag skriver på bloggen och inte för mitt liv kan komma på vad något heter eller hur man uttrycker något. Antingen skriver jag det jag tror men många gånger googlar jag:/ Ha det gott!
Skrivet av Kina 2009-11-11 kl 12:47
R i Prag svarade 2009-11-11 kl 13:22:
Ja precis så är det. Det var faktiskt just p.g.a. det som jag startade den här bloggen. Orden kom nämligen snabbare på tjeckiska eller på engelska än på svenska. Nu går det faktiskt lite bättre i alla fall när jag skriver, i talform så är det lite värre:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar