Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Lån av verktyg

En dag under julhelgen fick vi besök av en granne.

Klockan var runt tio på morgon när våra monster till hundar satte igång och skälla som galningar. Detta betyder oftast att det är någon som står vid vår grind. På grund av detta skällande har jag inte heller haft skäl till att laga vår trasiga ringklocka, som dessutom är placerad på just den grinden som hundarna då skäller på vid ett eventuellt besök....
Hmmm.... ja, ja tillbaka till besöket.

Det var som sagt en granne som stod vid grinden.  När jag väl fått tyst på de håriga skällande sakerna så hälsade grannen vid grinden sluddrigt. O ja, han var riktigt sketfull.
Efter det att han levererat artighetsfraserna god jul, god fortsättning och så vidare så bad han om att få låna min borrmaskin och min vinkelslip.
Eftersom han är i frilansare i byggbranschen så frågade jag inte vad han skulle ha verktygen till. Även om han sluddrade något om ett lås och han bedyrade att jag skulle få tillbaka verktygen till kvällen.
Inget konstigt med det, grannar hjälper ju alltid varandra i nöd, eller?
Han fick således låna både vinkelslip och borrmaskin.
Timmarna gick och det blev kväll och hundarna satte igång att skälla igen.

Grannen var tillbaka och nu om möjligt ännu ostadigare på benen. Jag fick tillbaka en påse innehållande både slip och borrmaskin. Han tackade och vände på klacken. Men innan han hunnit iväg så frågade jag av nyfikenhet om det hade gått bra med låset. Jag frågade dessutom vad det var för lås som hade strulat.
Rådhusets, svarade han.
Å tusan, tänkte jag. Eftersom just denna granne inte är den mest hederliga granne vi har och faktumet att rådhuset inte har öppet under julhelgen så måste jag erkänna att jag blev lite orolig.
Precis när han skulle gå iväg för en andra gång hejdar han sig och frågar om jag inte har en skopa murbruk att dela med mig.

Skit, skit, skit, tänker jag. Jag har lånat ut verktyg till min granne som precis gjort inbrott i byns rådhus. Och nu vill han ha bruk för att snygga till skadorna efter både borrmaskin och vinkelslip.
Han får en skopa murbruk samtidigt som jag hoppas innerligt att jag har missuppfattat det hela. Inte ens vår granne kan vara så knasig att han lånar verktyg för att göra inbrott någonstans och framför allt inte i byns rådhus.
Jag låter det faktiskt vara för tillfället och resonerar för mig själv att om det nu är ett inbrott det handlar om så kommer jag snart få höra om det. Djungeltrummorna går nämligen varma när någonting sådant händer i byn och då får jag väl anmäla händelsen även om det skulle betyda lite trubbel.
Två dagar senare så stöter jag på en annan granne som tackar mig för hjälpen. Jag förstår faktiskt ingenting och frågar för vad.
-Ja för verktygen så att jag kunde komma ut ur lägenheten, svarade han.
Nu föll polletten ner, den grannen bor nämligen i samband med rådhuset. Och det var ju självklart hans lås som behövde borras upp.
Han förklarade vidare att hans lås hade krånglat så att han inte kunde komma ut och ringde till just den granne som jag lånade ut verktygen till.
Jag pustar ut och konstaterar att en full halvkriminell person med talsvårigheter p.g.a lite för mycket under västen och en utlandssvensks ibland knappa språkförståelse och vilda fantasi inte är den mest fördelaktiga kombinationen här i världen.
Men det gick ju bra den här gången (också).

R.
Skrivet av R i Prag 2011-01-04 kl 22:18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar