Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

tisdag 15 mars 2011

Guds straff

Att Japan har det lite komplicerat kan ingen ha missat. Här i Tjeckien är tidningar, internet och TV översållat av rapporteringar från Japan, ja precis som i resten av världen kan man tänka.

I söndags slank jag in på bypuben för att svalka mig med en öl efter en hel dags grävande och skyflande i trädgården.

Temat på puben kom snabbt in på katastrofen i Japan. Alla tyckte det som hänt och fortfarande händer var förskräckligt.
Det tog inte lång stund förän frågan "varför detta händer?" kom upp i diskussionen. Snabbt var det två bröder på puben som sa att det var självklart.

Jag trodde att de skulle ta upp jordplattornas rörelse och att vissa experter också menar att det riktigt stora Japanska utbrottet fortfarande var att vänta.
Men nej, skälet för detta var enligt bröderna "guds straff". Ja, Japan har nu straffats för deras synder, de synder de begick under andra världskriget för att vara exakt, menade de.

Jag satt faktiskt bara och gapade de första sekunderna, jag var inte riktigt säker på om jag hade hört rätt?
Efter det hade landat i skallen på mig så klämde jag ur mig:

- Ja precis som AIDS, som skapades för att straffa homosexuella män för deras syndiga levende. Precis som tsunamin i Thailand på grund av porrturismen. Och Islands vulkanutbrott är inte heller att förglömma, att vara så oansvariga med hanteringen av finanserna kan ju inte sluta annorlunda än ett straff i form av ett vulkanutbrott från den Allsmäktige själv.

Båda bröderna nickade ivrigt...

- Ja, fortsatte jag, - precis som när Nazi -Tyskland och Sovjetunionen vid olika tidpunkter invaderade och tog kontroll över dåvarande Tjeckoslovakien.

Nu nickade de lite långsammare och tittade lite förvånat på varandra.

- Ja och visst måste vi nog räkna med att hela Tjeckien tids nog kommer att attackeras av gräshoppor p.g.a. alla tjecker som stjäl och inte kan köra bil som folk. Slutet är mycket nära mina vänner, avslutade jag och passade samtidigt på att beställa en ny öl.

Vid det här laget var det slutnickat från deras sida och temat "gudsstraff" var som bortblåst.

Nötter!

R.

Ps. Jag brukar faktiskt inte klanka på folk när det gäller deras tro, alla får ju faktiskt tro vad de vill, men detta var så urbota dumt att jag inte kunde hålla mig.

3 kommentarer: