Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Ingen lottovinst men ett besök av Pipi Dlouha puncocha

Ingen lottovinst!

Hur det nu kan komma sig har jag ingen aning om?
...
I helgen var det maskerad på puben för de yngre invånarna i byn.
Jag tror aldrig puben har haft så många riddare, prinsessor och Batmans inom sina väggar. Min son var utklädd till något som kan liknas en deathmetal diggande Zorro utrustad med piratsvärd..

Till och med Pippi Långstrump hade hittat till vår lilla bypub strax utanför Prag.
När jag frågade den lilla tjeckiska Pippin om hon hade "lilla Gubben" hemma väntande på farstun i "Villa Villekulla", så tittade hon bara konstigt på mig.
Bättre blev det inte när jag stolt rabblade upp Pippis fullständiga namn för henne. Ja ni vet, "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump".
Efter en pinsam och kort stunds tystnad sätter hon näsan i vädret och säger bestämt;
-Jag är faktiskt "Pipi Dlouhá punčocha"!*
När hon därefter vänder på klacken för att springa och leta upp en ballong eller dylikt att larva sig med, så skriker jag irriterat efter henne att "herr Nilsson" som hon har i ena handen, ser väldigt busig ut!
Ingen reaktion, inte en enda reaktion!!!
Vad är det med de tjeckiska barnen? Får de ingen riktig Astrid Lindgren skolning överhuvudtaget?
R.
Ps. eller det betyder snarare jag måste lära mig alla Astrid Lindgrens sagor och figurer på tjeckiska......aj f*n!
*Pipi Dlouhá punčocha är den tjeckiska översättningen av namnet Pippi Långstrump.
En utmaning: Försök att säga "Pipi Dlouhá punčocha" tio gånger utan att få sendrag i munhåla och tunga.
Skrivet av R i Prag 2010-02-22 kl 10:33

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar