Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

E-bokläsare

Kan det vara något?

Jag läser ju en hel del. Och det är ju faktiskt lite knöligt att hitta böcker på svenska i just Tjeckien.

Självklart kan jag ju gå med i en svensk bokklubb och få böckerna skickade till mig, men beställa och sedan vänta och vänta och vänta på leverans ligger liksom inte för mig.
Jag är liksom en sådan där fruktansvärt gravt "vill-ha-nu" typ. Jag klarar knappt av att vänta på snusleveranserna, och detta händer bara fyra gånger om året. Så någon bokklubb blir det inte får min del.
Dessutom tar de riktiga böckerna redan nu en massa dyrbar plats, och att köpa böcker för att sedan staplas i lådor i källaren känns en aning trist.

Att biblioteken i Sverige nu börjar få upp ett mindre sortiment av e-böcker, talar ju faktiskt för att det skulle vara läge att investera i en just sådan där läsplatta.
Problemet är ju bara att man måste ha lånekort och det var mycket, mycket länge sedan jag hade något sådant i min ägo.

Men det går kanske att skaffa ett sådant på distans? i annat fall får man väl låna en rar och svensk kompis lånekortsnummer (internt meddelande- Siska?).
Under gårdagskvällen surfade jag alltså på allt som hade med e-böcker och läsare att göra. Det finns ju en hel del böcker ute och en drös läsplattor att välja mellan.
Efter mycket forskande och jämförande så är det läsplattan Iriver cover story jag just nu har fastnat för. Men det hinner nog ändra sig ett par gånger till.
Men något som slog mig när jag "monitorshoppade" böcker under kvällen, var att köp av e-böckerna ju kostar lika mycket om inte mer än en vanlig pocketbok, varför är det så?
En e-bok har ju inga  tryckeri- och transportkostnader, och vinsten till bokhandlarna sparas ju också dessutom in.
Mellanskillnaden tryckt bok och en e-bok måste ju räcka till att både sänka priset för slutkonsumenten och ändå ge högre vinst för förlag och författare? Bokskatten kan väl ändå inte vara så hög att dessa faktorer inte gör någon skillnad i slutpriset , eller?

Det verkar snarare som om samma misstag har begåtts igen. Precis som med musik- och filmproduktionsbolagen, sätt ett orimligt högt pris och hurra piratkopieringen är i full gång.

Knäppskallar, sätt ett vettigt pris på e-böckerna och folk kommer att ladda upp böcker utan att fundera på om boken är värd det eller inte. Priset på en Iphone app. har väl än så länge ingen gnällt på. Så förlagen kan ju kika lite på deras prisnivåer.
...
Snart skall jag ändå sluta "monitorshoppa" och ta mig i kragen och beställa en sådan där läsplatta, som tyvärr innebär en nedrans rackarns väntan och väntan och väntan på att den äntligen skall dyka upp......

R.
Skrivet av R i Prag 2011-01-06 kl 12:00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar