Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

En bild "hemifrån"

När jag öppnade min inbox nu på morgonen så hade jag ett färskt mail från Sverige. Mailet innehöll den här bilden.

Enligt den som skickade bilden så skall det tydligen ha blåst kuling under gårdagen.
Och jag måste erkänna att det suger till lite i magen när jag får sådana bilder skickade till mig. Fyrar och hav är det tämligen lite magert av här i Tjeckien.

Men det finns faktiskt en sjö som är ganska stor. Sjön är så stor att det till och med finns en småbåtshamn. Men konstigt nog så är flertalet båtar som ligger förtöjda där snarare ämnade för öppet hav än för tjeckisk insjösegling.
Och utan ironi, det är just det som är det fantastiska med Tjeckien, letar man så kan man faktiskt stöta på allt, och framför allt där man minst anar det.

Den tjeckiska sjön som jag har i åtanke heter Lipno.
För några veckor sedan så spenderade vi ett veckoslut just där. Jag och min lilla familj, på en fru och en son, hyrde en lägenhet för att bara lata oss och ladda batterierna för höstens jobb och dagis.
Lägenheten bestod av ett kök, vardagsrum med öppen gasspis, ett kaklat badrum med duschkabin och badkar och ett sovrum med bastu.
Jo, det var faktiskt en bastu i sovrummet.
Under tiden som jag badade bastu så låg den övriga familjen och tittade på TV i sängen. Ja ända tills sonen fick nog av de tyskdubbade sagorna och ville också basta med pappa.
Vi hann också med att hyra en elektrisk motorbåt, en kajaktur för mig och aquapark för hela familjen. Kvällsmåltiderna intogs på en fin restaurang 150 meter från rummet.
Kort sagt man behöver inte röra sig långt för att uppleva både det ena och det andra.
Innan vi checkade ut
så passade vi också på att boka lägenheten för en vecka i februari, men då blir det inte vattenlekar på schemat utan det blir istället utförsåkning för hela slanten.
I samband med insjön så finns det nämligen också praktiskt nog en skidareal, att skidliften ligger 100 meter från vårt bokade rum gör det faktiskt inte mycket sämre.
...
Tjeckien är fantastiskt! Och det är dessutom faktiskt oerhört svårt att ångra sig att man flyttade hit, även om bilder på fyrar attackerade av vågstänk och kulingvindar jämnar ut det hela en aning.
R.
PS. På vägen tillbaka till hemmet Strax utanför Prag, så  avslutades helgen med en sen lunch i UNESCO-skyddade staden Cesky Krumlov.
Skrivet av R i Prag 2009-11-03 kl 09:50

Kommentarer

Ser ju bra ut det där.. Och du är det lik, bara aningen muskulösare sen sist vi sågs. Man får det av Tjeckisk öl har jag hört ryktas..
Skrivet av Piratfarsan 2009-11-06 kl 10:18
R i Prag svarade 2009-11-06 kl 10:34:
Öl!?! Vet du hur mycket jag har lagt ner i gymmtimmar för att få till den här kroppen..hmmm:-)

Ser fint ut,hoppas dina batterier blev fulladdade,,fin bild med den vindpiskade fyren..Haé Bra Kramen.
Skrivet av Hebbe 2009-11-03 kl 17:06
R i Prag svarade 2009-11-06 kl 10:37:
Fullladdade så det förslår!

Sv: Är i solen...på balkongen:)
Skrivet av Kina 2009-11-03 kl 10:09
R i Prag svarade 2009-11-03 kl 10:19:
Det vet jag väl:-)

Vilken fin bild du fått skickat till dig. Fin så länge man slipper stå i den blåsten för varmt ser det inte ut att vara. Verkar som ni hade en mysig utflykt dit. är det en riktigt sjä eller konstgjord? Ha en fin dag, kram!
Skrivet av Kina 2009-11-03 kl 10:08
R i Prag svarade 2009-11-03 kl 10:18:
Min pappa står för bilden, och han fick sig även en sköljare av en våg vid tillfället, han hann tydligen vända sig om så ryggen tog det mesta. Lipno är vad jag förstår en insjö-damm så den är både naturlig och konstgjord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar