Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Julen är här

Här nere kallas denna dag för "Vánoce" och uttalas något som kan liknas "Vanotse".

Ja, det betyder att det firas jul även här i Tjeckien. Så jag säger som de säger här nere "Vesely Vánoce" (Glad Jul).
Julklapparna är inhandlade, granen står redo, skinkan skall griljeras, sillen väntar i kylen och potatisen ser fram emot att strimlas för att sedan bli huvudaktörer tillsammans med ansjovisen i årets efterlängtade Janssons Frestelse.
Förutom den svenska julmaten så kommer det också finnas panerad "Kapr" (Karp) och tillhörande "bramborový salát" (potatissallad) på julbordet. Karpsoppa är också ett måste enligt den tjeckiska julmatstraditionen.
Ärligt talat så är jag inte någon stor beundrare av det tjeckiska traditionella julbordet, men eftersom jag har bott här så länge och upplevt så många tjeckiska jular så tycker jag konstigt nog att det numera tillhör ett riktigt julbord.
Men något som jag absolut inte kan låta bli, är alla goda småkakor som hör den tjeckiska julen till. Under den här tiden så bakas det enormt stora mängder kakor runt om i de tjeckiska hushållen, och det är inte bara volym det handlar om, på vissa ställen i landet så bakas det 30-40 olika sorter, helt otroligt faktiskt.
Inte bara jag har vant mig vid ett främmande julbord, jag tror faktiskt att mina svärföräldrar också numera uppskattar det svenska julbordet med allt det som hör till. De äter i alla fall friskt av allt det som julbordet bjuder på.
Ja, jag menar förutom de ovannämnda rätterna så är faktiskt knäckebröd, prinskorv, köttbullar, sylta, gravad lax, ost och en och annan pastejbit inte så tokigt.
Speciellt om det finns möjlighet att skölja ner det hela med en god mörk öl med tillhörande nubbe.
Så för att inte göra svärföräldrarna besvikna så blir det ett tjeckisk-svensktjulbord det här året också, ja precis som de tidigare 9 åren.
...
Det här året har jag fått för mig att jag skall lära svärföräldrarna ett par snapsvisor på svenska.
Om det är någon som har ett tips på ett par korta nubbevisor så får denne gärna publicera dem här.
"Vesely Vánoce" önskar vi som bor en bit utanför Prag.
R.

Försäljning av Karp
Skrivet av R i Prag 2009-12-22 kl 10:57

Kommentarer

Vill önska dig God fortsättning på juldagarna.Vad spännande att ha två länders julbord. För två år sedan blev jag bjuden på USAs julbord och det passade mig utmärkt. Tyckte verkligen om deras julmat.
Någon snappsvisa kan denna nykterist inte bidra med, tyvärr :)
Julkramar från mig
Skrivet av Augusta 2009-12-25 kl 18:18

Ahoj, en valdigt kort och enkel snappsvisa ar denna, man utger sig for att vara reggisor typ Bergman och sager TYSTNAD TAGNING och da skickar man ner den lilla snappsen,mycket enkel och bor inte stalla till nagra sprakproblem
Micke
Skrivet av Micke 2009-12-23 kl 15:49
R i Prag svarade 2009-12-23 kl 19:22:
Lysande! Just Bergman är mycket omtyckt av tjeckerna överlag (av någon underlig anledning?), så den blir naturligtvis en hit. Tack för den!

En till..
Brännvin är jävligt gottMel: Karl-Alfred boys
Brännvin är jävligt gott
blir bättre ju mer man fått.
Men går man i golvet
sådär framåt tolv ett
så slår man sig jävligt hårt!
Sjung o Le..Kram.
Skrivet av Hebbe 2009-12-23 kl 08:11
R i Prag svarade 2009-12-23 kl 11:38:
Tack, julen är räddad:-)

Hej God JulAlkonålen
Mel: I Apladalen i Värnamo
Om du är fattig och du vill dricka
på ett kalas kan du alltid sticka
en liten nål i din grannes stjärt
så att han spiller sin nubbe tvärt.
Och upp i luften far lilla nubben
då är du där med ditt glas på stubben
och fångar upp den och dricker ur
med alkonål och med lite tur.
Hittade denna på nätet
Ha den bästa av Jular,
Skrivet av Hebbe 2009-12-23 kl 08:04

Håll till godo, så länge.... Det kanske kommer fler!? Om inte annat ha en jättebra jul och ge frugan en stor puss och en stor kram!Baklängessnapsen
Melodi: Hej tomtegubbar
./.Toj hämtigubbar, gla i såsen
och kvasi vastiga lura. ./.
Ten hiten lid vi heva lär
med möcken myda och svärt bestor.
Toj hämtigubbar, gla i såsen
och kvasi vastiga lura
Fransk snapsvisa
Melodi: Små grodorna:
Fransoserna, fransoserna har köpt vår favorit.
Fransoserna, fransoserna vaffan vet dom om sprit?
Ej visor, ej visor ej snapsglas hava de.
Ej visor, ej visor, ej snapsglas hava de.
Cognac, ack, ack, Cognac, ack, ack
Cognac, ack, ack, ack, ack
Cognac, ack, ack, Cognac, ack, ack
Cognac, ack, ack, ack, ack
Skrivet av Siska 2009-12-23 kl 01:24
R i Prag svarade 2009-12-23 kl 11:37:
toppen, dekuju

Jo du imorgon ska vi ut med svarmor i Breclav o kopa Karp, det far bli utan skinn i ar sa man slipper jaga den runt hela koket,kanska hal firre faktiskt
ha en god jul
Micke
Skrivet av Micke 2009-12-22 kl 22:07
R i Prag svarade 2009-12-22 kl 23:15:
Visst är den hal! Det här året låter jag min svärmor fixa fisken själv. Förra året och året dessförinnan var det jag som stod för både inhandling och tillredning. Jag beställer alltid fullservis när jag köper fiskrackarn, ja nästan i allafall, ett par slag i skallen, huvudet bort, fint avfjällad och inkromet i en egen liten påse, men skivar den gör jag själv.:-) Men som sagt visst är det en hal buse till fisk. Önskar dig också en riktig god tjeckisk jul. S pozdravem R.

... jag har ALLT göra kvar så nu ska raketbränslet tändas under hängändan! Ha en riktigt trevlig och GOD JUL ... Kramar
Skrivet av Stattinskan 2009-12-22 kl 11:02
R i Prag svarade 2009-12-22 kl 11:14:
Go, go, go, jag hejar på dig allt vad jag orkar! och önskar dig och de dina detsamma!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar