Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Lat-hund

Vi har en ny kollega på jobbet.

En utesäljare har nämligen slutat och en ny har tagit hans plats, inget konstigt med det.
Den nye är en ganska glad typ och kommer säkert klara sig bra.
Även om han har varit säljare på sitt gamla jobb, så är han nu på upplärningsstadiet. Han lär sig nu produkterna som skall säljas, han går således igenom existerande säljmaterial, interna showcases och dylikt.
Även kontorsbiten skiljer sig självklart från hans tidigare arbete. Ja han har det helt enkelt som alla andra som precis bytt jobb,  ja ett organiserat kaos, mer eller mindre.
Nu på morgonen behövde han skanna in ett dokument.
Han frågade således mig om jag kunde hjälpa honom. Och det kan man faktiskt förstå, maskinen är nämligen ganska avancerad och ser om möjligt ännu mer komplicerad än vad den egetligen är. Så vem som helst skulle nog fråga om hjälp innan man började trycka in kommandon på den kombinerade kopierings-skrivar- och skannerapparaten.
Eftersom den nye utesäljaren inte är den första som har blivit något skrämd av maskinen, så har vår IT-avdelning praktiskt nog skrivit en lat-hund för just denna "fasansfulla" maskin.
Jag förmodar att de vid ett ganska tidigt stadium tröttnade på att skanna och kopiera åt alla anställda.
Lat-hunden består av 8-10 meningar för de grundläggande funktionerna, skanna och kopiera, inget komplicerat faktiskt och det gäller även för mig som har svenska som modersmål.
Eftersom jag anser att denna lat-hund är ganska praktisk så skickade jag den till honom via e-mail.
Lagom när jag hade skickat den till honom så frågade han om jag också kunde skriva ut den åt honom, ja eftersom jag ändå hade lat-hundsdokumentet öppet, menade han.
Jag skrev självklart ut den åt honom, även om jag nog innerst inne kanske tyckte att han kunde skriva ut den själv. Det är ju faktiskt bara att klicka på "Skriv ut" när han väl har öppnat dokumentet?
När han får lat-hunden i handen så skummar han igenom den och tittar på mig och rynkar på näsan för att sedan fråga:
- Du..ehhh kan du inte visa mig istället, så slipper jag läsa innantill hur man gör?
- Visst kan jag det, svarade jag, men det är ju faktiskt bara 8 meningar varav en är överskriften? Och eftersom texten dessutom är på tjeckiska så kan det väl ändå inte vara så svårt och tidsförödande för dig att göra det själv?
När jag har sagt detta så ser han väldigt förvirrad ut, så av artighet lägger jag då till följande:
- Gör i alla fall ett försök, och om det fortfarande skulle kännas alltför skrämmande, så säg bara till och jag kommer som ett skott och ordnar upp det hela, okej?
Han nickade sakta och gick därefter och skannade dokumentet....helt själv.
...
Nu skall jag dricka ur mitt kaffe, man blir kanske lite lätt överkänslig innan morgonkoffeinet har tagit kraft?
R.
Skrivet av R i Prag 2010-09-08 kl 10:19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar