Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Storhandla

Vi är så där fruktansvärt duktiga och präktiga att vi storhandlar två till fyra gånger i månaden.

Som i Sverige så har vi självklart också varuhus och stormarknader här i Tjeckien. Jag har fått för mig att Prag nog har flest köpcentra i Europa om man jämför med andra storstäder, men eftersom jag som inte är helt säker på detta så låter jag det vara osagt. Men en sak är säker, många och stora köpcentrum finns det.
I lördags var kylskåpet
hemma så tomt att det kunde användas som komplement till Karaoke-maskinen, ekot som skapades när man sjöng med öppen kylskåpsdörr var tämligen imponerande.
Det var bara att hoppa i bilen och styra till det närmaste matvaruhuset. Jag lämnade fru och barn hemma. Sonen ville helst leka med lera och titta på tecknad film, frun föredrog att stryka veckans tvättberg framför en resa till matbutiken.
Lördagar är inte den mest fördelaktiga dagen i veckan att utföra sina matinköp på. Ja det vill säga om man inte har den bisarra läggningen att man tycker att det är attraherande att trängas bland mycket och stressat folk.
Jag hör till den skaran som föredrar en lite mer folktom butik. Som tur är så har vi ett nyöppnat varuhus bara ett par kilometer från vår lilla by. Det betyder att man faktiskt inte behöver trängas nämnvärt eftersom folk ännu inte har hittat dit.
Max ett tjugotal bilar står glest parkerade utanför varuhuset när jag kommer dit.
Parkeringsområdet tillåter minst tvåhundra platser, så gnälla över platsbrist behöver jag inte göra den här gången. Jag parkerar en bit ifrån de övriga bilarna, man vill ju gärna inte sticka ut i mängden eller bryta trenden heller, för den delen?
Jag följer inköpslistan och plockar åt mig de "livsviktiga" varorna som vi absolut inte kan klara oss utan den närmaste veckan.
Jag väljer därefter en av de fyra öppna kassorna. I den kassan jag har valt står bara en före mig i kön. Det är en prydligt klädd man i fyrtioårsåldern. Jag noterar att han köper lite rostbröd, påläggsskinka, ägg, en starköl och lite annat smått och gott. Två matkassar blir det totalt.
Han betalar och lämnar plats för mig och mina varor.
Väl ute på parkeringen
så ser jag samma man stå vid en bil en liten bit ifrån min, bakluckan är öppen och matkassarna är prydligt placerade i skuffen. I handen har han ölen som han precis har inhandlat. Till min förvåning så dricker han ölen på plats.
Lagom när jag har klämt in mina matvaror i min bil så ser jag att han avslutar sin öl och lägger tomflaskan i en av matpåsarna. Därefter sätter han sig i bilen och kör iväg!?!
Hjälp!!
R.
Skrivet av R i Prag 2010-01-19 kl 09:54

Kommentarer

Augusta
http://www.metrobloggen.se/evasDu har en award hos mig med en kommentar om just dig!
Awarden innbär lite förpliktelser.
Kram
Skrivet av Augusta 2010-01-24 kl 16:55
R i Prag svarade 2010-01-28 kl 14:06:
Din buse!

Vi brukar också veckohandla. Det går till så att min man kliver upp runt åtta på lördag morgon, går till jätte-Tescot i Eden och handlar och kommer sen hem och gör frukost på sängen till mig. Han påstår att jag bara sinkar honom när jag är med och handlar, och jag protesterar inte:-)
Skrivet av Petulka 2010-01-22 kl 09:28
R i Prag svarade 2010-01-28 kl 14:06:
Jag har samma åsikt jag om vår familjs shoppingbeteende som din man har om sin:-)

Ja HJÄLP!
Här storhandlas det oxå eller iaf för en vecka i taget men allt görs inte på samma ställe utan det blir ett himla flängande. Frukt och grönt köper vi oftast på nån av marknaderna sen fisk,kött, kyckling i en saluhall sen det vanliga i vanlig matbutik.
Skrivet av Kison 2010-01-20 kl 08:25
R i Prag svarade 2010-01-20 kl 08:40:
Här kan man faktiskt köpa bra kvalitetmat på ett och samma ställe. Kött kan man ibland ha lite otur med men i övrigt så blir det inte mycket flängande. Snabbt och effektivt och det passar mig bra.

Det första köpscentrumet verkar mysigt :)Kom och handla till oss också, please. Här ekar det tomt i kylskåpet och ingen som hinner handla :)
Ha det bra där borta i Tjeckien.
Kram
Skrivet av Augusta 2010-01-19 kl 20:40
R i Prag svarade 2010-01-20 kl 08:42:
Jo stället är ganska imponerande:-) Allt är inhandlat vart skall jag skicka kassarna?:-)

Det var väl inget... Jag har en otroligt sportig kollega som förutom sina vanliga kosttillskott sveper en fyra Slivovice varje morgon. "Det är nyttigt för kroppen", påstår hon. Skulle vilja se en svensk frisksportare göra detsamma...
Skrivet av Petulka 2010-01-19 kl 17:14
R i Prag svarade 2010-01-19 kl 19:24:
Din sportiga kollega har så rätt, i handelsboden i byn "frukostar" de både på Slivovice och Pepparmint, och inte ser de ut att lida nämnvärt:-) Men bilkörningen hoppar de oftast över efter den energirika frukosten.

Men du,,då var han nära uttorkning,ity att det var så bråttom..Haé Kram.
Skrivet av Hebbe 2010-01-19 kl 13:00
R i Prag svarade 2010-01-19 kl 19:30:
Jag förmodar att det var det varma vädret som gjorde det.
Grattis, eller vad skall man säga när man bor i ett land med så "glada" bilförare ;-)
Skrivet av Piratfarsan 2010-01-19 kl 10:17
R i Prag svarade 2010-01-19 kl 11:00:
Eeehhh...tack, eller något sånt? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar