Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Talpedagog

JAG KAN INTE LÄRA MIG TJECKISK TEXT UTANTILL, DET GÅR BARA INTE!!!!

Ja, bara så att ni vet:
Just nu så anser jag att tjeckiska inte är ett språk utan snarare ett talfel, och alla tjeck-talande borde därför skickas till en talpedagog.
R.
PS. Jag sitter förnärvarande och lyssnar dygnet runt till min egen röst. Jag har nämligen läst in mina repliker på MP3-spelaren, ärligt talat så börjar jag tröttna på mig själv.
Eftersom min fru fortfarande är min fru så måste jag vara fruktansvärt snygg för min röst är inte min starka sida, hoppas jag?
Skrivet av R i Prag 2009-10-29 kl 17:14

Kommentarer

Hejsan. Jag letar efter bloggar om Prag på nätet. Hittar din och ditt inlägg om tjeckiska språket. Min egen attityd: tjeckiska är som en liten bäck som porlar och hoppar och skuttar sig fram över stock och sten genom skogen. Vackert så det förslår. Svårt, ja, men klart lärbart. Lycka till!
Skrivet av Halena 2009-10-30 kl 23:47
R i Prag svarade 2009-10-31 kl 11:45:
Hej! Kul att du hittade hit och du har faktiskt helt rätt. Det tjeckiska språket är väldigt avanserat, rikt och vackert. Men för oss som inte har en av de slaviska språken som modersmål är det lite knivigt att få ordning på både uttal och grammatik. Efter snart 10 år i landet så får jag nog säga att jag klarar mig hyfsat, även om man blir frustrerad då och då:-)

Är imponerad över att du kan tjeckiska. Vi har en tjeckisk tjej som hyr lgh under oss och när hon pratar med sina vänner låter det som...som...ja talfel;) Kan du inte lägga över din inspelade röst på ett jaycut klipp och lägga in på bloggen? Så vi får höra? Strålande idé tycker jag:D Trevlig vkäll!
Skrivet av Kina 2009-10-29 kl 18:48
R i Prag svarade 2009-10-30 kl 08:17:
Hmmm...du vill verkligen att jag ska "vika" ut min röst bara sådär. Ja ja vi får väl se vad jag kan lägga upp under helgen:-)

Ja, så ber du nu frugan att läsa dina motspelares repliker.....Sen svarar du lätt och utantill... :-)
Skrivet av Siska 2009-10-29 kl 17:24
R i Prag svarade 2009-10-29 kl 17:27:
Det är ju det jag gör UÄÄÄÄÄHHHH :-)

Kom igen! Du kan! Håller dock med om att tjeckiskan är lite av ett talfel.... :-)
Skrivet av Siska 2009-10-29 kl 17:22
R i Prag svarade 2009-10-29 kl 17:24:
Tusan vad snabb du var, jag hann ju knappt avsluta inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar