Bilder

Tidigare låg bloggen hos METROBLOGGEN, på grund av flytten så saknas det tyvärr bilder i många av de äldre inläggen.

fredag 4 mars 2011

Premiär

Jo premiären är över, men jag vet inte riktigt vad jag skall skriva om det?

Vår dramaturg (en av våra två instruktörer) var sketfull både innan och under föreställningen och jag måste erkänna att vi skådespelaraspiranter hade ett rent helsike att hålla reda på henne bakom scenen.
Att hon dessutom ville agera pressfotograf vid tillfället gjorde det verkligen inte lättare för oss att koncentrera oss på att leka teater.
Hon tyckte dessutom att det skulle bli väldigt fina bilder om hon tog dem direkt på scenen och dessutom under själva föreställningen. Vi tyckte däremot något helt annat och gjorde allt för att hindra henne att raggla ut bland rekvisita och skådespelaraspiranter.
Jag kan stolt meddela att vi lyckades att hålla henne från scengolvet även om det vid sina tillfällen höll på att sluta i att både skynken och skärmar höll på att fara all sin väg under hennes framfart.
Efter föreställningen så gick det inte att hejda henne längre så efter tackapplåderna fick hon i alla fall tillslut tillfälle att hålla ett tal för publik och skådespelaraspiranter.
I sitt tal meddelade hon hur djupt ångerfull hon var att hon hade tappat bort våra diplom (teatercertifikat). Hon informerade också att även blommorna var på villovägar och även för detta var hon mycket ledsen.
Förutom denna lilla detalj så var tydligen föreställningen inte alltför dålig, under slutapplåderna så blev nämligen vi inropade både en och tre gånger. Vi blev underligt nog också attackerade av ett par stim flygande rosor, så jag förmodar att publikens dyrbara fritid inte var alltför bortkastad.
Flertalet av publiken stannade också kvar en bra stund efter föreställningen för att "mingla" med de nyblivna "stjärnorna".
Min son var också en i den besökande publiken. Han tyckte pappa var duktig, men han var lite  putt på min chef som under föreställningsgång planerade att stycka pappa med en fällkniv.
Min son sa att så får man faktiskt bara inte göra, då även om det står i manus att det skall göras, och faktumet att det bara var en låtsaskniv inblandad hörde inte heller till saken.
Så ni kan ju förstå att min son nu inte tillhör skaran av de största beundrarna som min chef har förtillfället.
...
Efterfest blev det också...
...ända in på morgonkvisten...
... men det är en helt annan historia...
R.
Ps. Nej, vi har ännu inte fått några erbjudanden från de stora tjeckiska teatrarna, men jag förmodar att det kommer efter nyår?!?
Skrivet av R i Prag 2009-12-21 kl 15:44

Kommentarer

Är det fördomarna som spökar när jag säger att det känns "typiskt tjeckiskt" på något sätt! Kram
Skrivet av Siska 2009-12-23 kl 01:16
R i Prag svarade 2009-12-23 kl 11:41:
Jag hade faktiskt glömt bort hur den tjeckiska teatervärlden egentligen är:-/

Haha det där lät som drama på hög nivå och då inte bara i föreställningen;)
Skrivet av ~Kina~ 2009-12-22 kl 08:00
R i Prag svarade 2009-12-22 kl 11:11:
Ja det finns ingen risk att man dör av tristess i allafall:-)

Ja du Rickard,,sketfull före föreställningen,,då får du vara glad att hon inte deltog i själva teatern..men sug i dig av bifallet så länge,,jag kollar i Aftonbladet så länge,,får väl se om dom skriver om någon nytänd stjärna i Tjeckien..Haé Kram.
Skrivet av Hebbe 2009-12-21 kl 17:22
R i Prag svarade 2009-12-22 kl 11:10:
Jag förmodar att det kommer att bli en lång artikel på DNs elles SVDs kultursidor...hmmm..kanske inte:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar